fredag den 3. august 2012

Hjemmelavet vanileekstakt

Jeg har længe vil prøve at lave mit eget vanileekstrakt, men jeg bruger ikke vaniljestænger når jeg bager. Da jeg laved citronfromage bestemte jeg mig for ikke at udskifte vaniljestængerne med vanilesukker så jeg kunne bruge resterne til denne opskrift.
Nu må jeg bare vente en måned inden jeg kan afprøve det.


Ingrdienser:
1 vaniljestang
1/2 dl bourbon, rom eller vodka (jeg brugte bourbon, de forskellige spiritus giver forskellige smag)

Flæk vanilje stangen.
Kom vanilje stængerne i et glas og hæld spiritus over.
Stængerne skal være dækket, skær den evt. i mindre stykker.
Lad det trække i en måned.
Vanileekstrakten kan holde sig i op til et år,
hvis man sørger for stængerne atlid er under spirtus.
Skift stængerne ud efter 3-6 måneder da de begynder at midste smag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar