søndag den 28. oktober 2012

Jelly beans

Jeg fandt en Bertie Botts Every Flavour Beans æske,(jeg kan desværre ikke huske det danske navn på dem) man selv kan lave, og bestemte mig for, at den ville værre en god del af min Harry Potter inspireret gave til min veninde Christina. Jeg syntes hurtigt, at det ville værre tarveligt bare at købe jelly beans, især da jeg havde fundet en opskrift, på hvordan man laver jelly beans, på eHow.

Jeg tror kun, jeg vil lave disse jelly beans igen, hvis jeg har en form til dem.
Det sviner helt vildt meget så jeg vil foreslå at man har forklæde på så man ikke ænder med at have jelly og maizena ud over sit tøj.
Det er kun 1/5 af mine jelly beans som blev til noget, men det er hovedsageligt min egen fejl, da jeg var lidt forhurtigt til at farve den første portion.

Jeg har lagt en beskrivelse af, hvordan man laver æsken under opskriften på jelly beans'ene.

Ingredienser:
2 1/4 dl vand
4 1/4 dl sukker
14 g gelatine
1/2 tsk salt
2 dl juice
Maizena

Skal
1/4 dl kogende vand
2 dl sukker
Frugt eller pasta farve

I en gryde blandes vand, sukker og gelatine.
Varm blandingen op ved middel varme under omrøring indtil blandingen når 110 grader.
Det tager ca. 25min.
Blandingen må ikke komme over 110 grader.
Hav balje isvand klar som gryden kan komme i på dette tidspunkt.
Grunden til at blandingen ikke må komme højre op, er fordi ellers vil jelly beans'ene blive for hårde.
Rør juicen i.
Kom dråber af jelly bean på bagepapir.
Hvis jellyen begynder at klumpe for meget, kan man med fingerne rive de store klumper i mindre stykker.
Lad jelly beans'ene stå i 4-6 timer, eller til de er faste.
Drys stivelse over jelly beans'ene og lad dem ligge, til de er tørre.
Det er en god ide at løfte dem op engang i mellem så bunden også kan få stivelse, ellers er de ikke til at få af papiret.
Mine jelly beans var ca. 2 dage om at tørre.
 
For at lave skallen opløses sukkeren i det kogende vand.
Det er bedst at gører dette i en gryde eller en skål med låg.
Når sukkervandet er koldt kommes farve i og røres ordenligt ud.
Kom jelly beans'ene i skålen og læg låg på.
Bevæg skålen i cirkel bevægelser eller vend dem forsigtigt med dine hænder, ind til der ikke er så meget væske tilbage.
Læg jelly beans'ene på bagepapir og kom dem i køleskabet i 2-3 timer, eller indtil de er hårde, vend dem eventuelt hvis bunden stadig er våd og lad dem stå til de er tørre.
Det er bedst at tage dem op en ad gangen så man ikke for for meget væske med.
 
Hvis jelly beans'ene skal skinne, laves en glasur af flormelis, vand og evt farve.
 


Skabelonen er fra bloggen Harry Potter Paraphernalia.
Sådan laves æsken:
Du skal bruge:
A4 ark (du kan også bruge karton, hvis du vil have æsken lidt mere hård)
Printer
Saks
Lim (jeg brugte styroporlim, da det var det lim, jeg havde liggende, og fordi det både holder bedre og tørre hurtigere)
En plastik pose
Snor/bånd til at lukke posen med

Gem billedet på din computer.
Print billedet ud.
 
Klip formen ud.
Klip vinduerne ud.
Bøj alle kanter.
Lim siden sammen.
Lim toppen sammen.
Kom jelly beans'ene i en pose og luk den ved at binde en snor om.
Posen skal ikke lukkes for stramt.
Klip det overskydende af posen af.
Kom posen i æsken.
Lim bunden sammen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar