torsdag den 18. juli 2013

Jordbær og fersken saft - sukkerfrit

Jeg havde af min mor fået en stor portion syrlige jordbær, som ikke havde det så godt, så jeg valgte derfor at lave dem om til saftevand. Jeg brugte Blomsterbergs opskrift, men jeg havde ikke nok jordbær, så jeg kom ferskner i til at få 1 kg. Kombinationen af syrlige jordbær og saftige ferskner gav en utrolig sød saftevand, man kan ikke smage ferskenerne i saftevandet men er med til at gøre det mere sødt. Jeg vælger derfor at fortynde det en smule inden jeg drikker det, men hvis jeg skal lave det igen vil jeg nok komme lidt mindre sukker i.

Da saften er sukkerfri holder den ikke så længe, mit holdt næsten en uge.





Ingredienser:
800 g jordbær
4 modne ferskner
6 dl vand
Sødemiddel svarende til 800 g

Rens jordbærrene, fjerne toppen og skær dem i halve.
Halver fersknerne, fjern stenen og skindet og skær dem i små stykker.
Kom jordbær, ferskner, vand og sukker i en gryde.
Lad saften koge i 20 min.
Si saften ved at lægge et viskestykke i en si.
Hæld saften på atamon skyllede glas og opbevar saften i køleskabet.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar