torsdag den 18. juli 2013

Is eksperiment 1 - Pose

Da jeg ikke har en is maskine ville jeg se på hvordan man ellers kan lave is. Jeg fandt en side med nogle forskellige alternativer til at lave is.

Konklusion: På siden stod der at man skulle ryste posen i min 20 minutter men da jeg havde rystede i 10 minutter havde mit en fin konsistens. Da jeg hældte ingredienserne op kunne jeg se at der ikke var ret meget så jeg fordoblede opskriften med det samme og det er en bedre portion til en person.
Jeg brugte letmælk og det gjorde at isen smagte meget vandet, så jeg vil nok en anden gang bruge fløde.




Ingredienser:
4 dl mælk
2 spsk sukker
1 tsk vanilje

2 isterningebakker med is, jeg har ikke isterningebakker så jeg frøs is i en plastik skål og knuste isen. 
4-6 spsk salt, helst groft  

Kom mælk, sukker og vanilje i en lille pose og bind en stram knude på den.
Kom is og salt i en stor pose og kom den lille pose i.
Ryst posen i ca. 10-15 minutter til indholdet i den lille pose har konsistens som is.
Man skal ikke ryste for voldsomt, da isen kan ødelægge den inderste pose.
Det er meget koldt så hold evt. om posen med et viskestykke.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar