onsdag den 3. juli 2013

Gluten og sukkerfri fersken og æble tærte

Jeg havde en masse æbler og ferskner som jeg ikke ville få spist inden de ville blive for gamle da jeg skal på weekend ophold med min mor i weekenden. Jeg besluttede mig derfor for at lave en tærte, med en af frugterne, jeg kan have med hen til hende. Min mor ville gerne have fersken tærte så det var det jeg gik i gang med. Da jeg hældte fyldet i tærte formen var der ikke nok ferskner og jeg valgte derfor at komme et par æbler i.

En af grundene til at jeg valgte at jeg ville lave en tærte var fordi jeg havde fundet en side med inspiration til hvordan man kan pynte tærter. Jeg har lavet en kant af blade og midten er blomster og blade.

Opskriften på dejen har jeg fra bloggen Eileen's Everyone Eats Right.



Dej:
6 dl rismel
1 tsk salt
2 dl smør
5-6 spsk koldt vand

Fyld:
12 ferskner
2 æbler
1/2 tsk kanel
1/2 tsk muskat
1/2 tsk stødte nelliker
3-4 spsk rismel

Skær smøreret ud i små stykker.
Ælt alle ingredienserne til dejen godt sammen til den for en fast konsistens tilsæt eventuelt lidt mere vand.
Del dejen i to og rul den ene del ud mellem to stykker bagepapir og læg det i en smurt tærteform.
Fjern sten og kærnehus fra ferskner og æbler og skær dem i små stykker.
Bland frugter, krydderier og rismel.
Fordel fyldet i tærteformen.
Rul den anden del af dejen ud mellem to stykker bagepapir.
Læg enten stykket på som låg og prik huller med en gaffel, eller lav mønsteret med en udstikker.
Hvis du vælger at udstikke figurer skal du være forsigtigt da dejen let går fra hinanden, som man kan se på de store figurer på min tærte.
Bag tærten i en 200 grader forvarmet oven i 40 min.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar