lørdag den 8. juni 2013

Banan cupcakes med chokolade cremefraiche frosting

Min kæreste er ikke en der spiser kage særligt ofte og det er kun nogle få kager han kan lide. Når han så lige frem beder om at få en banankage, bliver jeg jo nød til lave en til ham.

Jeg fandt opskriften på cupcakes'ene på bloggen Baking Obsession, dog har jeg puttede chokolade i kagen, også har jeg brugt en anden frosting. 

Det er første gang prøver chokolade cremefraiche frosting og ikke sidste gang. Frostingen er lidt syrlig på grund af cremefraichen og den smager ikke voldsomt af chokolade.   

Det var meningen at frostingen skulle være sprøjtet på men posen sprang, så derfor blev det smurt på. Kagen er pyntede med en chokolade bjørn. 

Jeg fik 28 cupcakes.

Ingredienser:
4 dl mel
3/4 tsk natron
1/4 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
100 g mørkchokolade chokolade
3 store modne bananer
1 dl cremefraiche
2 spsk rom
1,5 tsk vanilje essens
113 g smør
1 dl sukker
1 dl farin
2 æg

Frosting:
200 g mørk chokolade 
2 dl cremefraiche
1/2 dl sirup
1/2 tsk vanilje essens

Forvarm ovnen til 175 grader.
Bland de tørre ingredienser i en skål.
Hak chokoladen groft.
Mos bananerne og bland dem med cremefraichen, chokolade, rom og vanilje essen i en anden skål.
Pisk smør, sukker og farin lyst og luftigt.
Pisk æggene i et ad gangen.
Bland skiftevis lidt af de tørre ingredienser og de våde ingredienser i.
Fyld muffin forme 3/4 op med dejen.
Bag dem i 18-20 min.
Afkøl cupcakes'ene på en rist.  
 
Smelt chokoladen til frostingen.
Bland cremefraiche, sirup og vanilje essens.
Pisk den smeltede chokolade i lidt ad gangen.
Kom frostingen i en sprøjte pose med tyl og dekorer de afkølede cupcakes.   
 


   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar