lørdag den 10. august 2013

Bamse kage

Jeg fandt ideen til denne kage på Martha Stewart's hjemme side, og syntes at den var virkelig sjov. Min kæreste og jeg holdt fødselsdag i dag hvor jeg lavede denne kage. 

Kagen tager noget tid at lave og er større end nogle af de fade jeg har, så jeg blev nød til at lave et fad ud af en pap kasse, men det var det hele vær.  

Jeg havde købt en tyl med multi åbning, da den er bedst til at lave pels med, men frostingen var for stiv, da jeg skulle lave kage, og jeg blev derfor nød til at bruge en lille stjerne tyl til pelsen. Jeg vil ikke anbefale at lave frostingen i forvejen og sætte den i køleskabet, da den er for længe om at blive blød igen. Jeg brugte en time til at froste bjørnen med hjælp fra min mor. 




Ingredienser:
2 små bradepander kage, jeg brugte opskriften til banan cupcakes da den passer i to små bradepander, men alle kager kan bruges.
Slik til øjne, snude og mund. Jeg brugte en grammofonplade (til mund), en rød engelsk vingummi (til snude) og to hvide drømme (til øjne) og frosting til propil. 
  
Frosting:
500 g mørk chokolade
5 dl cremefraiche 
1,5 tsk vaniljeessens 


Bag kagen efter anvisningen.
Afkøl kagen.

Frosting:
Bland cremefraiche og vaniljeessens.
Smelt chokoladen og rør den i cremefraichen.

Samling af kage:
Print skabelonen ud, linket er her.
Klip skabelonerne ud og læg dem på kagen.
Min kage var en lille smule for lille i forhold til skabelonen, så jeg blev nød til at klippe et pr mm af kanterne på alle skabelonerne. 

Skær formene ud.
Læg kage stykkerne på et fad.
Skær ørene og skulderne runde.
På venstre side af kagen er inden kagen er skåret og på højre side er kagen skåret til.

Med frosting, "lim" bjørnenes dele sammen.
Smør et tyndt lag frosting ud over bjørnen.
Med frostingene ud glat maven og snuden.

Kom frosingenen i en sprøjtepose med en stjerne eller multiåbning tyl.
Lav pelsen ved at sprøjte små toppe på kagen.

Der skal ikke være pels i håndfladen, på maven, i ørene og ved øjnene. 
Sæt slik på bjørnen til mund, snude og øjne.


Det var så det kage, der var tilbage da gæsterne var gået.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar