søndag den 6. oktober 2013

Is eksperiment 2 - ismaskine

Jeg har fornyligt anskaffede mig en OBH Nordica ismaskine og dette er den føste is jeg prøver af i den, sammen med en chokolade is. Isen er fra det opskrifte hæfte, der hørte med til maskinen.  

Opskriften giver ca. 1,5 l is. 



Konklusion:
Jeg syntes at det var lidt tidskrævende at man lave is massen i en gryde for derefter at køle den af til køleskabs temperatur inden is massen skal i ismaskinen, især da ismaskine er utrolig hurtig om at lave is. Jeg har på nettet fundet andre opskrifter der hurtigere at lave og dem vil jeg nok holde mig til i fremtiden.  

Ingredienser:
3  dl mælk
2 æg
100 g sukker (jeg brugte stevia sukker)
3 dl piskefløde
1 vanilje stang


Flæk vaniljestangen og skrab vaniljekorne ud.
Kom vaniljestangen i en gryde og drys ca. 1 spsk sukker ud over vaniljekornene og gnid det sammen. Dette gør at vaniljekornene ikke klumper sammen og gør at vaniljekornene letter kommer af skærebrættet. 
Kom mælken i gryden og giv det et op kog.
Pisk æg og sukker samme til en jævn masse. 
Tag vaniljestangen op af mælken og smid den ud.
Hæld vaniljemælken i æggemassen og bland det sammen.
Hæld blandingen tilbage i gryden og varm den op ved svag varme indtil massen begynder at tykne. 
Hæld blandingen i en skål og lad den køle af.
Når massen er afkølet røres piskefløden i og massen sættes i køleskabet til den er helt kold, evt natten over.
Kom isen i ismaskinen og kør den efter anvisningerne.     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar