søndag den 6. oktober 2013

Chokolade is

Min far og stedmor malede min kærestes lejlighed, da han flyttede ind ved mig. Som betaling ville de have en is fra pandekage huset nede ved havnen. Jeg ville gerne afprøve min nye ismaskine så kompromiset blev at jeg både lavede is og pandekager til dem.




Ingredienser:
3 dl mælk
2 æg
100 g sukker
3 dl piskefløde
1 vaniljestang
100 g chokolade


  Flæk vaniljestangen og skrab vaniljekorne ud.
Kom vaniljestangen i en gryde og drys ca. 1 spsk sukker ud over vaniljekornene og gnid det sammen. Dette gør at vaniljekornene ikke klumper sammen og gør at vaniljekornene letter kommer af skærebrættet. 
Kom mælken i gryden og giv det et op kog.
Pisk æg og sukker samme til en jævn masse. 
Tag vaniljestangen op af mælken og smid den ud.
Hæld vaniljemælken i æggemassen og bland det sammen.
Hæld blandingen tilbage i gryden og varm den op ved svag varme indtil massen begynder at tykne. 
Hak chokoladen.
Kom chokoladen i ismassen og rør til alt chokoladen er smeltet.
Hæld blandingen i en skål og lad den køle af.
Når massen er afkølet røres piskefløden i og massen sættes i køleskabet til den er helt kold, evt natten over.
Kom isen i ismaskinen og kør den efter anvisningerne.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar