mandag den 30. december 2013

1 dej 7 småkager

I Amo's den store julebagebog, er der en opskrift, som man deler i 7 så man får 7 forskellige småkager. Da der var nogle af småkagerne jeg ikke ville lave valgte jeg at farve dejen og lave farvede julesmåkager.

Noget af smørret kan udskiftes med æg. Jeg havde ikke læst opskriften ordenligt da jeg var ude og handle ind til jule småkager, så jeg kom kun hjem med 500 g smør men så kom jeg to ekstra æg i og så var det lige så godt. 

Jeg har glem at tage et billede af de sukkerfrie jødekager. 


I øverste venstre hjørne er der småkager med chokolade stykker, i højre hjørne er der chokolade spiraler med kakao og cayenne, i nederste venstre hjørne er der kakao firkanter og i højre side er der småkager med hasselnødder. 


Ingredienser:
1 kg hvedemel
Sødemiddel svarende til 375 g sukker
750 g smør
2 æg

25 g hakkede nødder 
25 g hakkede chokolade
4 tsk kakao
1 tsk chili pulver eller cayennepeber 
Flydende honning
Kanel 
Frugtfarve 


Smuler smørret i mel og sukker.
Ælt æggene i. 
Del dejen i 7 lige store stykker.

Dej 1: Ælt 25 g hakkede nødder i dejen. 
Dej 2: Ælt 25 g chokolade i dejen.
Dej 3: Del dejen i to.
Ælt 2 tsk. kakao i den ene portion og chili eller cayenne i den anden.
Rul de to deje tyndt ud og læg dem oven på hinanden.
Rul dejen sammen som en roulade.
Dej 4: Dej dejen i to.
Ælt 2 tsk. kakao i den ene portion. 
Del hver portion i to og og form dem til stænger. 
Pensel stængerne med æg, og pres dem sammen så det danner et ternet mønster.

Sæt dejene i køleskabet i minimum 1 time.
Skær stængerne i skiver på cirka 5 mm. 

Dej 5: Rul dejen ud og udsik forme.
Bland honning og kanel.
Smør kanel blandingen på småkagerne.

Dej 6 og 7: Del dejen efter hvor mange farver du vil have. 
Brun kan laves ved at ælte kakao i dejen.
Rul dejen ud og udstik forme.

Bag småkagerne i en 200 grader forvarmet oven i 6-8 minutter. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar